Volgens Tim Cook de CEO van Apple wordt Augmented Reality net zo belangrijk als de uitvinding van de smartphone (2017). Augmented Reality betekend dat je digitale informatie kunt toevoegen aan de werkelijke fysieke omgeving. Je zou het zelfs kunnen betitelen als een toevoeging op de menselijke zintuigelijke waarneming.
Je kunt Augmented Reality beleven via een smartphone app of een zogenaamde HMD (Head Mounted Display) zoals een Hololens van Microsoft en de "oude" Google glass. In de toekomst zou AR (Augmented Reality) zich kunnen ontwikkelen tot een van de belangrijkste toevoegingen aan de menselijke zintuigelijke waarneming.
Je kunt het betitelen als "toegevoegde realiteit". De definitie van Augmented Reality:
Augmented Reality is een methode om digitale informatie toe te voegen aan de werkelijke wereld.
Dit kan een live -direct of indirect- beeld van de werkelijkheid zijn waaraan elementen worden toegevoegd door een computer (zoals een smarphone).
Wat er werkelijk gebeurd is dat het geaugmenteerde beeld altijd een oppervlak nodig heeft om op te existeren. Dat betekent dus bij een HMD een brilglas en bij de smartphone het beeldscherm. Maar ook een geprojecteerd beeld op een wolk van waterdamp is een voorbeeld van Augmented Reality. In de toekomst kan er wellicht een lens komen, een implantaat of er zijn zelfs beweringen van het direct implanteren in de zenuwbanen zodat er meer zintuigen bij de Augmented experience wordt betrokken... brrrrrrr.
Op dit moment heb je een app nodig op een smartphone of HMD nodig. Die app op de smartphone kan via de camera een plaatje herkennen (beeldherkenning). Deze vorm van beeldherkenning noemen wij een "marker" of "reference image". Op dit plaatje wordt bijvoorbeeld een 3D beeld getoond.
Je kunt augmented reality ook tonen op basis van bijvoorbeeld Geo-positie (denk aan Pokemon Go), de positie in een digitaal afgekaderde gegeven ruimte (bijvoorbeeld met behulp van beacons).
Je kunt tegenwoordig ook Augmented Reality zien met behulp van een tevoren uitgevoerde scan van de omgeving. Dit gebeurd met infrarood in combinatie met dieptecamera's (dept of field). Dit doet de Hololens van Microsoft, maar ook de HTC Vive maakt hier gebruik van.
Augmented Reality manifesteerd zich ook in combinatie met gezichtsherkenning zoals snapchat en Msqrd. Gezichtsherkenning is iets anders dan gezichtsidentificatie (!). Maar het zal niet lang op zich laten wachten totdat gezichtsidentificatie wordt gecombineert met AR. Denk aan politie en hulpdiensten die beelden via camara's of smart glasses zien en er grafisch materiaal als laag overheen krijgen te zien met informatie of instructies.
Objecten kunnen ook een "trigger" zijn om om geaugmenteerd materiaal te tonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een machine: je kijkt via een device (smartphone of HMD). Vervolgens zie je hoe de machine van binnein werkt door een overlay te maken met geanimeerd 3D materiaal.
Augmented Reality kan ook zonder markers (markerless) werken, dan heb je dus een transparant digitaal beeld op een oppervlak of (beeld) scherm. Echter is de Giroscoop wel een voorwaarde, als het apparaat dat je gebruikt niet begrijpt wat de positie van het scherm is ten aanzien van werkelijke omgeving kan ze nooit iets tonen "alsof" het onderdeel uitmaakt van die omgeving.
Het Nederlandse bedrijf Layar (huidige Blippar) was een van de eerste die Augmented Reality toepaste in een smartphone app en aan het grote publiek probeerde te slijten aan adverteerders. Je kunt er beeldmateriaal in tijdschiften video's en foto's (en andere plaatjes) mee Augmenteren.
Zo goed als alle media die er met computers worden gemaakt zijn te gebruiken binnen Augmented Reality. Dit kunnen dus 3D modellen zijn, grafisch materiaal, video's, tekst maar ook audio. De mogelijkheden zijn eindeloos te noemen.
Er zijn grofweg 3 vormen van Augmented Reality:
Augmented Reality kan worden beleeft op smartphones, tablets, via smart-glasses maar ook via reguliere desktop computers. Via een app kunnen gebruikers AR beleven op basis van beeldherkenning, objectherkenning, Geo-positie, QR-codes, bewegingen, audio, thermografie en kleurherkenning.
De Augmented Reality technologie kan ervoor zorgen dat toegevoegde informatie op een intuïtieve manier wordt weergegeven en er interactief mee omgegaan wordt. Denk hierbij aan instructies bij trainingen hoe je met een bepaald apparaat moet werken of hoe de binnenkant van een motor er uit ziet. Je zou het kunnen betitelen als een toevoeging op de menselijke zintuigelijke waarneming en beleving.
Deze (eenvoudige) Virtual Reality app is ontwikkeld voor de kinderboekenweek 2016. Je ontdekt via magische poorten zes verschillende boekenwerelden. Bij iedere boekenwereld vertelt het hoofdpersoon wat er kwijt is. Kan jij ze helpen om alles terug te vinden?
Neem dan even contact met ons op of maak een afspraak: +31 (0)622219996
studio@mediafusion.nl
Route